geld voor rapport

Ik las het artikel van Johannes Visser uit 2022 met de titel: ‘Geef je kind geen geld voor z’n rapport’ nog eens nadat mijn dochter Sofia van 10 vroeg waarom zij geen geld krijgt voor een rapport terwijl veel van haar vriendinnen dat wel kregen. Dat voelde oneerlijk voor haar. En het is ook best lastig uit te leggen want geld wordt vaker wel dan niet gegeven.

Hier enkele cijfers van het Nibud:

63 procent van de kinderen tussen 5 en 11 jaar krijgt rapportgeld voor hun rapport. 28 procent daarvan krijgt bij elk rapport rapportgeld, en 35 procent soms. Er wordt bij een goed rapport niet alleen geld gegeven, sommige ouders geven liever een cadeautje of andere beloning, ongeveer 24 procent. Zo’n 14 procent van de ouders geeft op geen enkele manier een beloning voor het rapport van hun kind.

Omdat het artikel in de correspondent voor een kind van 10 niet direct begrepen wordt en het voor mij ook nog niet zo makkelijk was om er eenvoud in te vinden, maar wel waarheid in zie, heb ik ChatGPT gevraagd een suggestie te geven voor een mogelijke uitleg. De inhoud sprak mij aan en misschien zijn er meer mensen die er iets mee kunnen.

Komt ie.

“Hey lieverd, weet je, sommige kinderen krijgen geld voor hun rapport omdat hun ouders denken dat dit hen helpt om harder te werken op school. Maar papa en mama denken daar een beetje anders over. Wij geloven dat leren en je best doen op school iets heel speciaals is, iets dat je voor jezelf doet omdat je er slimmer en handiger van wordt, niet omdat je er geld voor krijgt.

Stel je voor dat ik je elke keer geld zou geven als we samen iets leuks doen, zou je dan nog steeds met me willen spelen omdat het leuk is, of omdat je er geld voor krijgt? Het is een beetje hetzelfde met leren. We willen dat je leert omdat je nieuwsgierig bent en dingen wilt ontdekken, en niet omdat je er een beloning voor verwacht.

Maar dat betekent niet dat we je harde werk en je mooie rapport niet vieren! In plaats van geld, kunnen we samen iets leuks bedenken om te doen. Misschien een speciaal uitje, of een extra verwenmomentje, zoals een ijsje eten wanneer we maar willen, gewoon omdat we blij zijn en trots op je. Op deze manier vieren we de echte reden van leren en groeien, en dat is de vreugde van nieuwe dingen ontdekken en beter worden in wat je doet.

Wat denk je? Zullen we samen iets leuks plannen om te vieren hoe geweldig je het doet op school?”

Ik was best onder de indruk van het kernachtige betoog en het is inzetbaar. Op deze manier leg je de nadruk immers op de intrinsieke waarde van leren en het belang van het vieren van inspanningen op een manier die niet materialistisch is, maar wel betekenisvol en leuk.

Fotocredits: Internet, onbekend van wie de foto is.