Stop met het corrigeren van je fouten!

Er is veel onderzoek naar de gevolgen van fouten. “Van fouten moet je leren”, “fouten maken moet” en “fouten maken dat je groeit”. Allemaal waar, maar wat ze over het hoofd zien is wat het met je doet nadat je een fout maakt. Je eigen schuldgevoel, de druk van de omgeving om je fout te verbeteren en vooral de emotie die erbij komt kijken, maken vaak dat je enorm je best gaat doen om de fout te corrigeren.

Vaker wel dan niet levert dit extra en onnodige fouten op. Je gaat namelijk door vanuit een negatieve emotie (ergernis over je domheid, schuldgevoel over wat je fout voor anderen betekent, het willen terugwinnen van verloren respect) en dat maakt dat je niet ontspannen bent. Het risico op nieuwe fouten is dan groot. Geforceerd herstellen maakt je kwetsbaar.

Je blijft hangen in die emotie en daar heb je de hele dag last van. Hoe vaak zeg je niet tegen jezelf op zo’n moment “Nou, dat belooft wat voor vandaag”, “Er zullen nog wel meer dingen misgaan” of “De wet van Murphy – nu gaat alles fout…” Als je enorm gaat nadenken over hoe je een fout moet corrigeren, dan zit je alleen maar in je hoofd. Te denken.

Wat moet je dan wel doen? Niet de fout herstellen, maar vergeten. Accepteren dat de fout gemaakt is, je kunt ‘m niet meer ongedaan maken. Doorgaan vanuit de ontspanning houding van aanvaarding maakt dat je je weer kunt richten op de bedoeling. Dus niet te veel denken. Gewoon doen. Want… doen is de beste manier van denken.

3 gedachten over “Stop met het corrigeren van je fouten!”

  1. Lees vooral ‘Adapt’ van Tim Hartford. Of eigenlijk: zoek even een samenvatting. 😉

    2 belangrijke dingen:
    1. Hij ondersceidt 3 verschillende soorten fouten/falen:
    – missers: iets onbedoeld doen, bijv door gebrek aan concentratie (een 6 invullen waar je een 9 moet invullen). Da’s een domme fout. Inderdaad snel vergeten en niet meer doen 😉
    – ‘overtredingen’: je doet is weloverwogen ‘fout’, je overtreedt een ‘regel’ (lang niet altijd verkeerd 😉
    – ‘falen’ (hij noemt t ‘mistakes’: je doet iets weloverwogen, met een onverwacht reaultaat (of je beeld van de context is -nog- niet compleet).
    Deze laatste willen we bij experimenten, innovatie

    Dit onderscheid maken kan al zeer behulpzaam zijn bij het achteraf oordelen over je fout.

    2. Hij noemt de 3 ‘Palchinsky Principles’
    Variation, Survivability, Feedback.
    In zijn boek geeft ie een goede beschrijving waarom we zo weinig leren van onze fouten (3e principe).
    De principes: https://www.m-brain.com/blog-posts/peter-palchinskys-3-principles-to-improve-anything-including-marketing/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *