Home

INTERVIEWER: ‘Welk advies geef je aan een pas afgestudeerde die naar je toe komt en zegt dat hij geïnteresseerd is in journalistiek en het schrijven van boeken?’

THOMPSON: ‘…er is een paradox met schaal, denk ik. Mensen die groot willen worden, denken soms: ‘Ik moet onmiddellijk het grootste mogelijke publiek bereiken.’ Maar op een vreemde manier is de beste manier om dingen te produceren die aanslaan, door juist kleine dingen te produceren. Om een kleine expert te worden. Om bijvoorbeeld de beste persoon op het internet te worden in het begrijpen van de toepassing van Medicaid voor kinderen uit minderheden, of iets dergelijks.

En de reden waarom ik denk dat dit waar is, noem ik mijn Tokyo-voorbeeld. Als je naar Tokyo gaat, zie je allerlei echt, echt vreemde winkels. Zo is er een winkel die alleen 1970’s vinyl en 1980’s whisky verkoopt. En dat heeft geen enkele zin als het een winkel in een buitenwijk van Des Moines is, toch? In een buitenwijk van Des Moines, om te bestaan, moet je McDonalds of Subway zijn. Je moet onmiddellijk de massamarkt bereiken.

Maar in Tokyo, waar 30 tot 40 miljoen mensen binnen een treinrit van de stad zijn, is je markt 40 miljoen. En binnen die 40 miljoen zijn er zeker een paar duizend mensen die van 70’s muziek en 80’s whisky houden. Het internet is Tokyo. Het internet stelt je in staat om niche op schaal te zijn.

Niche op schaal is iets waarnaar ik denk dat jonge mensen zouden moeten streven.’

Vrij naar Journalist en auteur Derek Thompson over hoe je succesvol kunt zijn als schrijver in de moderne wereld.

Vrije Denkers note: — Als je doet wat je doet en je doet dat goed dan is het al de moeite waard dat zichtbaar te maken. Te vaak wordt er gekeken naar de grote en succesvolle namen waardoor je denkt dat je met jouw bescheiden talent geen publiek hebt en het dus maar voor je houdt. Doodzonde. Het betoog van Thompson over niche op schaal geeft je het inzicht dat je gewoon jezelf kan zijn, maar wel bereid moet zijn dat te laten zien. Op een grotere schaal zijn er namelijk altijd mensen te vinden die zich aansluiten bij jouw ideeën en gedachten. Blijf klein, maar laat het iedereen zien. Wees onbeperkt jezelf. —

Wekelijkse dosis inspiratie

Iedere vrijdag een mail met de inspiratie van de afgelopen week?

Schrijf je in en je ontvangt komende vrijdag je eerste weekoverzicht!

Dank voor je aanmelding. Je ontvangt zo een mail met het verzoek om je email adres te bevestigen.